Klasyczne motorowery i skutery. Część druga

przez | 13 stycznia, 2018

Motorowery, skutery, mopedy i lekkie motocykle – to od nich zaczyna się przygoda z motoryzacją. To na nich nasi dziadkowie szpanowali przed dziewczynami a nasi ojcowie uczyli się trudnej sztuki prowadzenia pojazdu. Do późnych lat 70-tych własny motorower był w zasadzie jedynym środkiem transportu dostępnym na kieszeń przeciętnego Polaka a w niektórych krajach nawet dziś posiadanie włoskiego skutera świadczy o wyjątkowości jego właściciela. Poniższe zestawienie zawiera kilkadziesiąt pojazdów – zarówno rodzimej jak i zagranicznej produkcji. Są wśród nich modele produkowane seryjnie jak i te zmontowane w niewielkiej ilości. Przed Wami druga część zestawienia.

Peugeot 157b produkowany w latach 1955-1960. Tak, jak samochody Peugeota nazywano “francuskimi Mercedesami”, tak skutery tej marki również zasługują na to określenie. Napędzany 7 – konnym dwusuwem o poj. 148 cmskuter z lwem w logo mógł rozpędzać się do 80 km/h. Napęd był przenoszony za pomocą 3 – biegowej przekładni. Znakiem szczególnym tej konstrukcji był “nosek”, który często służył jako dodatkowy przedni bagażnik. Jako jeden z nielicznych jednośladów Peugeot za siedzeniem pasażera miał specjalny uchwyt na koło zapasowe.

“Mercedes wśród skuterów”

Źródło: youtube

Delta RMR24 – w produkcji w latach 1986-1998. Znany głównie z krajach byłego ZSRR motorower o typowej konstrukcji, ale za to z mocnym 3 – konnym silnikiem o poj. 49 cm3. Moc chłodzonego powietrzem “dwusuwa” była przenoszona za pomocą 2 – biegowej przekładni. W opinii użytkowników pojazd był lepszy i mocniejszy niż Komar, ale jakością wykonania i szybkością ustępował czechosłowackiej Jawie. Zużycie paliwa wynosiło ok. 2 litrów na 100 km. Z racji dość lekkiej konstrukcji (57 kg) Delta mogła rozpędzić się do prędkości ok. 60 km/h.

Motorower Delta

Źródło: osta.ee

Golem/DKW Golem z lat 1920-1922. To jeden z pierwszych pojazdów noszących cechy skutera. Marka Golem była niezależna, ale po prezentacji modelu tego skutera została przejęta przez DKW. Napędzany 1 – cylindrowym silnikiem o poj. 118 cmi mocy 1 KM pojazd mógł rozwijać nawet 40 km/h. Najlżejsza odmiana Golema ważyła zaledwie 32 kg (najcięższa 45 kg). Pojazd poruszał się na 14 – calowych cienkich kołach. Cechą charakterystyczną tej konstrukcji był obszerny fotel zapewniający wygodę podróżowania oraz pozycja kierowcy wyprzedzająca swoje czasy o 20 lat.

DKW Golem – prawdopodobnie pierwszy skuter

Źródło: dkw-autounion.de

Solex 1010 –  w produkcji pomiędzy 1957 a 1958 rokiem. W zasadzie jest to rower z silnikiem umieszczonym tuż nad przednim kołem. Prosty silnik o poj. 49 cmmógł rozpędzać Solexa do 30 km/h. Moc wynosząca 800W była przenoszona bezpośrednio na koło. Pojazd ważył zaledwie 28 kg. Niezwykle popularny we Francji. Od 1946 do 1988 roku produkowano seryjnie rowery z silnikami z przekładnią cierną, w ostatnich latach do produkcji wprowadzono również model z napędem elektrycznym. Co ciekawe, firma przez wiele lat była znana z produkcji … gaźników stosowanych w pojazdach najdroższych marek.

Solex 1010

Źródło: e-monsite.com

Podkowa 98 z 1939 roku. Produkowany przez zaledwie kilka miesięcy lekki motocykl z 3 – konnym silnikiem o poj. 98 cm3. Do przeniesienia napędu służyła 3 – biegowa przekładnia. Podkowa była lekka – ważyła zaledwie 68 kg a mimo to zachowała wygląd dużego motocykla. Poruszający się na 19 – calowych kołach motocykl rozpędzał się do 65 km/h. Był bardzo oszczędny a średnie zużycie paliwa wynosiło 1,8 dm3/100 km. Niestety produkcję tego udanego lekkiego motocykla przerwała wojna. Podobno kilka egzemplarzy brało udział w Kampanii Wrześniowej.

Podkowa 98

Źródło: Wikipedia

Vespa TAP – w produkcji w latach 1956-1959. Niezwykły projekt wojskowego skutera opartego o serię 150 i przeznaczonego do przewożenia pancerzownicy – broni służącej do zwalczania pojazdów opancerzonych. Standardowy silnik o poj. 145,5 cmrozwijał moc 5,5 KM, co standardowej Vespie pozwalało rozpędzać się do 85 km/h. Ciężka odmiana “wojskowa” osiągała prędkość mniejszą o 10 km/h. Pojazd doskonale sprawdził się na polu walki podczas wojny algierskiej, gdzie był wykorzystywany jako pojazd łączności. Nie brał czynnego udziału na polu walki.

“Królowa skuterów” w służbie armii

Źródło: hiconsumption.com

Simson SR 50 z lat 1986-2002. Marzenie większości polskich nastolatków w latach 90-tych. Mający opinię trwałego i niezawodnego pojazdu Simson był napędzany silnikiem o poj. 50 cmi mocy 3,7 KM. Na początku lat 90-tych, chcąc dostosować pojazd do nowych norm, moc silnika zmniejszono do 3,2 KM. W zależności od rocznika napęd był przenoszony przez 3 lub 4 – biegową przekładnię. 6,5 – litrowy zbiornik paliwa zapewniał zasięg około 300 km. Gotowy do jazdy motorower ważył 80-88 kg (w zależności od wersji). Pojazd poruszał się na 12 – calowych kołach.

Simson SR 50 – marzenie polskich nastolatków

Źródło: youtube

Honda Z50M z lat 1967-1969. Czy może być coś mniejszego od “Motorynki”? Może, oto słynna “Małpka” od Hondy. Ten przedstawiciel klasy minimoto wyróżniał się mikroskopijnymi kołami o średnicy felgi … 5 cali i oponami o wysokim profilu. 4 – suwowy silnik o poj. 49 cmrozwijał moc 2,5 KM. Gotowa do jazdy “Małpka” ważyła 47,5 kg. Pojazd (teoretycznie) mógł przewieść dwie osoby. Z50M była wyjątkowo niska (56 cm) oraz bardzo sprawna w piaszczystym terenie. Kolejne generacje “Małpki” są produkowane do dnia dzisiejszego.

Honda Z50M

Źródło: RMD Motors

Twike I – w produkcji w latach 1992-1995. Zaprezentowany w 1986 roku pojazd należy do kategorii “motorowerów kabinowych”. W praktyce oznacza to trójkołowca wyposażonego w 2 – osobową kabinę, który może poruszać się tak jak rower. Zespół przekładni pozwala osiągać prędkości do nawet 70 km/h a wyposażony w mały silnik elektryczny może jechać z prędkością do 85 km/h. Wersja bez silnika i baterii waży około 100 kg. Najmniejszy zestaw baterii oraz silnik elektryczny podwajają tę wagę. Kolejne generacje Twike są dostepne do dziś, ale jego cena wynosi 25-40 tys. euro.

Motorower kabinowy Twike

Źródło: materiały prasowe producenta

Salsbury 85 produkowany w latach 1946-1949. Amerykański luksusowy skuter napędzany silnikiem o poj. 320 cmo mocy 6 KM. Prędkość maksymalna wynosiła aż 80 km/h. Do przeniesienia napędu po raz pierwszy użyto skrzyni CVT (!) co było nowością w tej klasie pojazdów. Ważną cechą tego skutera była niska podłoga z dwoma pedałami – sposób prowadzenia był zbliżony do samochodu. Jako wyposażenie dodatkowe oferowano przednią owiewkę z niską lub wysoką szybą. Do oferty wprowadzono również model z wózkiem bocznym oraz dostawczy trójkołowiec.

Salsbury 85

Źródło: mototribe.com

Romet Pony 50-M-1 z lat 1978-1980. Pierwsza generacja “Motorynki”. Ważący zaledwie 40 kg motorower napędzał silnik o mocy 1,7 KM. Napęd na 9 – calowe tylne koło przenosiła 2 – biegowa przekładnia. Zużycie paliwa wynosiło ok. 2 litry na 100 km a zasięg 5,5 – litrowego zbiornika wynosił 250-270 km. Mikroskopijne wymiary tego motoroweru sprawiały, że był przeznaczony tylko dla nastolatków, osoby o “słusznej” posturze wyglądały na nim … dość zabawnie. Nie mniej jednak ten pojazd w kolejnych generacjach produkowano do 1994 roku.

“Motorynka”

Źródło: Polska Motorynka

Część trzecia

Część pierwsza