50 twarzy Passata, część trzecia – Passat Mk 4 i Mk 5

przez | 23 stycznia, 2022

Trzecią część #50shadesofPassat zaczynamy od liftingu Passata B3. Nowy B4 to ewolucja dotychczasowego stylu. Tym samym VW kontynuuje tradycję zapoczątkowaną przez “Dwójkę”. Nowa generacja na zasadzie liftingu będzie towarzyszyła kolejnym generacjom Passata. Wśród nich będzie jeden wyjątek, który zamiast kolejnego “B” będzie nazywał się “FL”.

VW Passat B4 (1993) – nowy przód i tył, mniej plastiku oraz mniej przełoczeń. Nowy wlot powietrza z przodu i pakiet bezpieczeństwa obejmujący najnowsze zdobycze techniki. “Reszta” to B3, ale w nowej formie godnej lat 90-tych. Konkurencja nie śpi – potrafi zrobić “coś” równie “dobrego”. Sprawdzona technika, nowe silniki i nadal te same wymiary co poprzednik. Ten Passat to ewolucja, ale VW wie, że jego klienci nie lubią radykalnych zmian. Nie lubią eksperymentów, szczególnie na nich.

VW Passat B4

Źródło: VW

VW Passat B4 1.9 TDI (1993) – początek legendy. Ma 90 KM, turbodoładowanie i pompę paliwa przez co jest łatwy i tani w naprawach. Pancerna konstrukcja o wzorowej ekonomii – średnia zawsze poniżej 6 litrów na 100 km (na trasie poniżej 5 litrów). Średnie osiągi w średniej klasie – rozpędza się do 178 km/h. Najważniejszy jest moment obrotowy – ponad 200 Nm, więcej niż 140-konny silnik benzynowy. Ten Passat “ciągnie” prawie od zerowego obrotu.

“Król VW”

Źródło: Sprzedajemy.pl

Audi A4 (1994) – to na nim testuje się nową generację Passata. Jest mniejszy, ma skomplikowane zawieszenie i miejsce na 8-cylindrowy silnik (choć z trudem mieści się i obciąża przód pojazdu). Kombi jest dużo mniejsze od Passata, ale A4 ma przewagę w postaci quattro do prawie każdego silnika. Ma również silnik z pięcioma zaworami na cylinder, który za kilka lat będzie “Benzynowym Księciem VW”. “Król” już jest.

Audi A4 – następca Passata B4

Źródło: Audi

VW Passat B4 1.6 101 KM (1994) – mocniejszy niż 1.8 90 KM. Pierwszy nowoczesny silnik VW o tej pojemności – mocniejszy o 1/3 od poprzednika o takiej samej pojemności. W produkcji w modelu B4 był dostępny tylko do 1996 roku, ale to początek rewolucji w napędzie Passata. Od teraz będzie mocniej i szybciej. Passat chce być premium i potrzebuje mocy. Będzie to miał, ale klienci byli zmuszeni poczekać do debiutu nowej generacji. Na szczęście nie czekali długo.

Passat B4 z mocnym 1.6

Źródło: wikimedia

VW Sharan (1995) – na kilka miesięcy przed nowym Passatem pojawia się MPV na częściach przyszłego Passata. Mieści 7 osób i dwie małe torby a gdy wymontuje się lekkie fotele to otrzymujemy pojemny mikrobus. Wszystko to na powierzchni zajmowanej przez Passata. Konstrukcja udana – pojemna i trwała. Oferowana przez kilkanaście lat jako Ford Galaxy i Seat Alhambra i dostępna z silnikami VW oraz silnikiem Forda, który nie był popularny. Ford Galaxy TDI – dziwnie to brzmi.

VW Sharan

Źródło: wikimedia

VW Passat B4 1.9 TDI AFN (1996) – najpopularniejszy diesel VW. Ma 110 KM i potrafi pojechać prawie 200 km/h zużywając średnio poniżej 5 litrów paliwa na każde 100 km. Do wynalazku “Common-Rail” to najmocniejszy diesel o podobnej pojemności. W produkcji modelu B4 przetrwa zaledwie kilka miesięcy, ale będzie sławny w kolejnych VW, w tym w przyszłej generacji Passata oraz mniejszych Volkswagenach, Audi, Seatach i Skodzie. Ta wkrótce “podgryzie” mu rynek.

“Cesarz VW”

Źródło: Allegro

Skoda Octavia (1996) – najgroźniejszy konkurent Passata. To wewnętrzna konkurencja oparta o przyszłego Golfa. To już nie Toledo z mechanizmami Golfa 2. Przy niewiele mniejszych wymiarach ma olbrzymi bagażnik i ilość miejsca większą niż w kompakcie (nie dotyczy przestrzeni na nogi przed tylną kanapą). Passat od tego momentu będzie miał coraz większą konkurencję w ramach koncernu – Skoda będzie miała 4×4, automat, silnik z dwudziestoma zaworami i oczywiście będzie tańsza.

Skoda Octavia

Źródło: Skoda

Passat B4 to zmodernizowane B3. Pod nową karoserią ukryto technikę z połowy lat 80-tych. Ten Passat próbuje gonić konkurencję. Różnice są większe niż pomiędzy B1 i B2. Passat chce był premium, ale konkurencja nie otwiera drzwi przed VW. Ten Passat jest popularny dzięki cenie i prostej konstrukcji. Nie będzie luksusowym dodatkiem do życia celebryty. W czasie produkcji B4 Audi testuje napęd do nowego modelu, który będzie dla niego konkurencją. Za mniejsze pieniądze można kupić Toledo i Octavię i będą to alternatywy dla Passata.

B4 to ostatni podwójny Passat przed B5, którego ewolucja nie będzie “B-szóstką”. Pojawi się oznaczenie FL. Passat powoli przestaje być autem dla ludu i staje się pojazdem dla wymagającego klienta. Najtańsza “benzyna” i “diesel”  jest dla flot, droższe modele dla elity. W tym czasie Passat był najczęściej kradzionym nowym samochodem w Polsce. Dlaczego? Bo niewielu Polaków stać na nowego VW i jest on symbolem marzeń, które spełnią się dopiero, gdy B4 skończy przynajmniej 10 lat.

VW Passat B5 (1996) – okrągły dach, przedni “wielowahacz” (który kiedyś będzie spawany) i obłe kształty. Nie jest kolejną modernizacją, ale zupełnie nowy. Jest dobry, został przetestowany przez Audi, które wyeliminowało wady “wieku dziecięcego”. Ma wiele wersji wyposażenia – już nie ma CL, GL i serii limitowanych, ale wkrótce będzie Highline (również ten podrobiony). Jest również kombi – duże i wygodne, przeznaczone dla wymagającego klienta a nie dla ekipy budowlanej.

B5 – Passat na okrągło

Źródło: Giełda Klasyków

VW Passat 1.8T (1996) – spadkobierca G60, ale ma “zwykłe” turbo. Pancerna konstrukcja z pięcioma zaworami na cylinder i rozwinięcie konstrukcji silnika 1.8 20V. Absurdalne możliwości zwiększania mocy – można wycisnąć… 330 KM bez utraty żywotności głowicy. Wszystko to dzięki potężnemu doładowaniu i tuningowi elektroniki sterującej dawkami paliwa. Najlepszy z napędem na wszystkie koła i podtlenkiem. Nie azotu a LPG bo znosi go z godnością i wcale się nie psuje.

1.8 Turbo

Źródło: Allegro

VW Passat VR 5 (1997) – powrót 5 cylindrów do Passata. Niewiele mocniejszy od 1.8 turbo – początkowo ma taką samą moc (150 KM), ale szybko zostaje podniesiona do 170 KM i może rywalizować z 5-cylindrowymi silnikami konstrukcji Fiata, które mają specyficzny dźwięk. To pół drogi do silnika VR6. Nie jest popularny i bywa paliwożerny. Ciekawa konstrukcja, która będzie wieńczyła ofertę mniejszych VW i Seatów – będzie dostępna m.in. w “Nowym Garbusie”.

Głowica VR 5

Źródło: Allegro

VW Passat B5 TDI V6 (1998) – silnik makabra, choć chętnie zamawiany przez klientów Audi. Z tym silnikiem Passat jest luksusowy, ale awaryjny i skomplikowany technicznie. Oszczędność i dynamika okupione częstymi awariami skłaniają klientów do wyboru słabszego 1.9 TDI. Duży moment obrotowy wymagał napędu na 4 koła. Przednie koła i zawieszenie nie były dostosowane do dużego ciężaru. Zdobył uznanie jako pojazd używany i był “prawdziwym rydwanem prestiżu”.

TDI V6

Źródło: Audi

50 twarzy Passata, część pierwsza – od prototypów do Passata Mk 2

50 twarzy Passata, część druga – Passat Mk 2 i Mk 3

50 twarzy Passata, część czwarta – Passat Mk5 FL i Mk 6

50 twarzy Passata, część ostatnia – Passat Mk 7 i Mk 8